Przejdź do treści

Ostrzeżenia i komunikaty.

Informacje ogólne

Organy

Gmina

Urząd Miejski

Oświadczenia Majątkowe

Prawo lokalne

Konsultacje społeczne

Pomoc publiczna dla organizacji pozarządowych

Ocena oddziaływania na środowisko

Planowanie przestrzenne

Obrona Cywilna

Audyt wewnętrzny

Ogłoszenia

Rejestry

Wybory

Ochrona danych osobowych.

Informacje

Udostępnianie danych osobowych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL

Zgodnie z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, od dnia 1 lipca 2019 r. właściwe w zakresie udostępnienia danych z rejestru PESEL będą wyłącznie organy gmin jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o ewidencji ludności. Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL będzie można zatem skierować do dowolnego organu gminy na terenie kraju.

W tej samej sprawie wniosek, może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.

Dane z rejestru PESEL - udostępnia minister właściwy do spraw informatyzacji - za pomocą urządzeń teletransmisji danych,  w tym w drodze weryfikacji, oraz jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 oraz organ dowolnej gminy, jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów,  o których mowa w art. 46 ust. 1 i 2  pkt 1 i 3.

Dane z rejestru mieszkańców -  udostępniają organy gmin prowadzące te rejestry.

Podstawa: art. 50 ustawy z dnia 24 września 2010 r.  o ewidencji ludności ( Dz. U. z 2022 r. poz.1191 z późn. zm.).

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek o udostępnienie danych (wniosek należy czytelnie podpisać)
    Uwaga!

    Dla zidentyfikowania w rejestrach poszukiwanej osoby, należy wskazać w części  wniosku - „Dane osoby, której wniosek dotyczy”  jak najszerszy zakres posiadanych informacji (np. imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego, poprzedni adres zameldowania itp.).
  • dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie jednostkowych danych tj. danych dotyczących jednej osoby w kwocie 31 zł
  • pełnomocnictwo jeżeli strona działa przez pełnomocnika
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku działania przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł
  • dokumenty mogące potwierdzić interes prawny, między innymi: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione (np. wyroki sądowe, umowy, wezwania do zapłaty, faktury, postanowienia i decyzje innych organów)

Opłaty:

  • opłata za udostępnienie jednostkowych danych tj. danych dotyczących jednej osoby albo imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem wynosi 31 zł.
  • opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa, gdy strona działa przez pełnomocnika wynosi 17 zł.

Opłatę wnosi się do kasy tut. Urzędu pok. Nr 5 lub na rachunek bankowy Gmina Karlino w Banku Spółdzielczym w Białogardzie oddział w Białogardzie:

SGB 23 8562 0007 0020 0064 2000 0690

 

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

 

Urząd Miejski w Karlinie       

ul. Plac Jana Pawła II 6

78-230 Karlino

Pok. Nr 1 tel. 535373223 lub 535373604

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  1. Podmioty, którym dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. Udostępnienie danych wymienionym niżej  podmiotom następuje nieodpłatnie.
    O dane jednostkowe mogą ubiegać się:
    • organy administracji publicznej,
    • Sądy,
    • Prokuratury,
    • Policja,
    • Straż Graniczna,
    • Służba Więzienna,
    • Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
    • Służba Wywiadu Wojskowego,
    • Służba Celno-Skarbowa,
    • Żandarmeria Wojskowa,
    • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
    • Agencja Wywiadu,
    • Biuro Ochrony Rządu,
    • Centralne Biuro Antykorupcyjne,
    • Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
    • Organy wyborcze,
    • Straże Gminne /miejskie/,
    • Komornicy Sądowi – w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowań egzekucyjnych,
    • Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
    • Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych.
  2. Jednostki organizacyjne i osoby, które
    • wykażą w tym interes prawny
      W przypadku powoływania się na interes prawny Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby, lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione.
    • wykażą interes faktyczny w otrzymaniu wnioskowanych danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
      Rozpatrzenie sprawy w trybie interesu faktycznego polega na skierowaniu przez organ do osoby poszukiwanej wystąpienia, zawierającego podstawowe informacje o Wnioskodawcy (imię i nazwisko), zakres żądanych danych oraz cel, dla którego udostępnione dane zostaną wykorzystane. Udostępnienie żądanych danych następuje wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę zainteresowaną. W przypadku nie uzyskania zgody osoby poszukiwanej, wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia żądanych danych.

      Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje odpłatnie z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Dane jednostkowe udostępnia się na wniosek osób lub jednostek organizacyjnych złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Oznacza to, że wniosek ma być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji odmawiającej udostępnienia danych przysługuje odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu publicznego
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL.

 

Wniosek.

326 KBPobierz na dyskPodgląd pliku

Pełnomocnictwo.

245 KBPobierz na dyskPodgląd pliku